Tun M Dilantik Malam Ini?

BUMOE 10 Mei 2018
Tun M Dilantik Malam Ini?
Dr Mahathir Mohammad bersiap untuk dilantik sebagai PM Malaysia ke-7, sekaligus jabatan kali ke-2 baginya. Foto dok : MK

Kuala Lumpur – Setelah tertunda tunda, Dr Mahathir Mohammad (93), direncanakan akan dilantik ppukul 21.30 waktu Malysia, malam ini, Kamis (10/5/2018). “Delay” pelantikan ini menimbulkan rumor kedekatan Najib dengan Sultan Agong Muhammad V, dan sebaliknya penolakan Sultan atas Dr Mahathir.

“Saya kira mengenai Pakatan Harapan yang dianggap belum resmi sebagai Partai itu cara lain Najib untuk mengelak dari kekalahan telak. Kita ikut rule of Law. Bila PM tak dilantik hari ini, sama artinya Malaysia tak punya pemerintahan, tak punya hukum,” ujar Mahathir.

Ketegangan Mahathir dengan Sultan membuat Wan Azizah, istri Dr Anwar Ibrahim mendatangi istana. “Sultan lebih mau menerima Wan Azizah ketimbang saya,” ujar Dr Mahathir, yang belakangan memang kerap berseberangan dengan monarkhi Malaysia, khususnya Sultan Agong Muhamad V.

Namun tampaknya ketegangan itu sedikit mencair, dengan persetujuan Sultan Agong melantik Mahathir sebagai PM Malaysia ke -7, malam ini. Rakyat Malaysia sendiri sudah menanti dengan tak sabar, pengambilan sumpah jabatan PM Mahathir untuk yang kedua kalinya, yang dinilai sangat bersejarah bagi Malaysia ini. (yan/*)

Komentar


Artikel Terkait


Tulisan Lainnya