Surat Anak Malaysia Untuk Dr M

BUMOE 24 Mei 2018
Surat Anak Malaysia Untuk Dr M

Kuala Lumpur– Tak hanya rakyat berharap Malaysia maju kembali di tangan Tun Mahathir Mohammad, tapi juga anak-anak. Mereka menulis surat untuk PM baru itu, yang dikumpulkan Unicef Malaysia.

Unicef lalu menggunakan surat anak-anak itu sebagai kampanye sekaligus harapan bagi pemerintahan baru Malaysia, agar lebih perhatian pada masa depan anak-anak. Kumpulan surat diberi tagline #LetterToMyPM.
Ada puluhan surat diterima Unicef Malaysia, di mana anak-anak menyampaikan harapan terhadap isu pendidikan dan pembangunan Malaysia, termasuk ucapan selamat mereka pada Tun M.

“Tun Dr Mahathir, Kami memerlukan guru yang lebih berkualitas, terdidik, agar kami lebih suka dan pandai di sekolah. Dan, iPads itu bukan buku.” Tulis Herris (11) dari Kuala Lumpur (KL).

 “Tun Dr Mahathir Mohamad, saya harap kanak-kanak boleh mengambil bahagian dalam pembangunan negara.”- Kaushalynn (17), KL. “Tun Dr Mahathir Mohamad, bolehkah kita mempunyai lebih banyak MRT dengan tanda-tanda kursi roda dan lebih banyak bioskop dengan lif supaya saya dapat menonton Star Wars?” – Nikhil Look (9), KL.  Dan banyak surat lain, yang umumnya mengucapkan selamat pada Tun Dr Mahathir, PM baru mereka.

Unicef Malaysia sendiri juga mengucapkan selamat  Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai PM yang ketujuh. “Orang muda tidak sabar untuk menyumbang kepada Malaysia yang lebih mapan, berwibawa, dan inklusif,” kata Amjad Rabi, wakil UNICEF di Malaysia.

Selain itu, UNICEF minta pemerintah baru melantik direktur khusus bagi urusan anak-anak, untuk memantau hak dan kesejahteraan anak, serta memeprhatikan kepentingan mereka untuk dimasukkan dalam undang-undang.

“Semacam penasehat khusus mengenai isu anak-anak dannasib mereka ke depan. Beliau bolehmelapor ke parlemen bila ada kasus penting, untuk jadi bahan pertimbangan anggota dewan,” kata Amjad.  (yan/sh/awani)

Komentar


Artikel Terkait


Tulisan Lainnya