Selasa Pukul 12.00, Malaysia LockDown!

Dua pintu masuk Malaysia-Singapura ditutup! (Foto Dok: Awani)
Dua pintu masuk Malaysia-Singapura ditutup! (Foto Dok: Awani)

Johor Bahru – Kepala polisi Johor Bahru, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay menegaskan putusan kerajaan, mulai tengah malam Selasa (17/3/2020) pk.12.00 waktu Malaysia, tidak ada warga Malaysia atau Singapura yang boleh melintas batas kedua Negara. Dua ruas jalan darat utama antar negara resmi ditutup!

Untuk menegakkan aturan Kerajaan Malaysia dalam mencegah penyebaran COVID-19, yang berlaku Rabu (18/3/2020) dinihari, Ayob Khan memerintahkan 40 anggotanya untuk berjaga di dua rusa jalan yang menghubungkan Malaysia-Singapura.

Mereka menjadikan pintu masuk di Imigrasi dan karantina (CIQ) yang terletak di Bangunan Sultan Iskandar (BSI), Bukit Chagar dan Kompleks Sultan Abu Bakar (KSAB), Gelang Patah, sebagai pusat control ke luar masuk barang dna orang antara kedua Negara.

Baca Juga: Kementrian Perempuan Malaysia: “Bicara Seperti Dora Emon!”

Bahkan katanya, para pekerja yang tinggal di Johor namun bekerja di Singapura (mayoritas) dilarang pulang pergi seperti biasa, dari Malaysia ke Singapura maupun sebaliknya. Para pertugas imigrasi dibantu pula dua pasukan tentara di kedua tempat itu.

Berita Sebelumnya: Sudah Tujuh Orang Terinfeksi Virus Corona di Malaysia!

Sebelum memberi amar tersebut, Datuk Ayob Khan ikut menghadiri rapat mengenai Perintah Kawalan Pergerakan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN), yang salah satu di antaranya menutup lintas batas antar Negara, baik Malaysia-Singapura, maupun Malaysia-Thailand.(Red/AstroAwani/*)

Baca berita Malaysia lainnya. Ikuti berita Covid-19.