Sebar Hoax Virus Corona, Warga Malaysia Ditangkap

Virus telah menyebar ke seluruh belahan dunia! (Foto: Cr Alami News)
Virus telah menyebar ke seluruh belahan dunia! (Foto: Cr Alami News)

Selangor – Polisi Diraja Malaysia (PDRM) menahan seorang warga Selangor, yang didakwa menyebar berita palsu mengena Vvirus Novel Corona (2019-nCov) di negeri itu. Pelaku, MX (34 tahun) warga Bangi, Selangor, Kuala Lumpur, mengaku menyebar konten palsu itu sekedar iseng.

MX ditahan menyusul aduan Komite Komunikasi dan multimedai /The Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) Malaysia kepada Polisi Diraja Malaysia (PDRM). Polisi kemudian menahan tersangka, bersama barang bukti telepon selular dan sim Card yang digunakan untuk membuat konten palsu tersebut.

Virus Corona di Malaysia: Sudah Tujuh Orang Terinfeksi Virus Corona di Malaysia!

Ketua Komite MCMC Malaysia, Kamalavacini Ramanathan mengatakan, tersangka ditangkap Selasa (28/1/2020) sore di rumahnya, tanpa perlawanan. “Konten disebar sejak 26 Januari di laman facebook, dan beredar ke seluruh Malaysia bahkan dunia,” kata Ramanatahn.

Pelaku akan didakwa pasal 233 UU Komunikasi dan Multimedia (AKM) Malaysia, dengan ancaman hukuman denda RM 50.000 (sekitar Rp 175 juta) dan kurungan maksimal 1 tahun. Dengan tambahan denda 1RM 1.000/hari  bila konten itu masih tersebar.

“Ini upaya MCMC dan PDRM dalam mengawal isu virus corona oleh individu individu tidak bertanggungjawab, yang dapat menggangu kestabilan negara dan ketertiban umum,” katanya.

MCMC dan PDRM juga mengatakan akan mengambil tindakan lebih tegas kepada mereka yang menyebarkan konten, kabar angin atau isu tidak benar mengenai penularan virus 2019-nCov atau virus corona ini, kata Ramanathan.

Kepada mereka akan dikenakan UU yang sama pasal 505 AKM dengan ancaman hukuman yang lebih tinggi. “Kita harus tegas, karena ini menyangkut keamanan nasional. Tindakan tidak hanya dilakukan terhadap pembuat konten, tapi juga penyebar berita palsu via media sosial,” katanya.(yan/CNA/Bisns.com)