Penang Terjangkit HFMD, Sekolah Ditutup

Anak-anak yang terjangkit virus HFMD di Pulau Penang. Foto dok astro awani

George Town – Sedikitnya enam  sekolah di Pulau Pinang, Malaysia terpaksa ditutup menyusul penularan penyakit kaki, tangan dan mulut (HFMD) di negeri itu. Jawatan Kesehatan Negeri (JKNPP)  Penang mengaku, semua sekolah itu ditutup selama sedikitnya 10 hari , sejak Rabu (18/7/2018) setelah beberapa pelajarnya terjangkit virus itu.

Selain itu, 26 SD, PAUD dan TK di Penang  masih ditutup sehingga hari ini. “Sehingga semalam yang ditutup ada tujuh sekolah rendah, tujuh taska, 11 buah tadika, enam buah pra sekolah dan sebuah pusat jagaan.Semua ditutup karena terjangkit HFMD di lokasi tersebut,” katanya.

Sehingga semalam, JKNPP Pulau Pinang mencatat 2,082 kasus HFMD  sejak Januari lalu, meningkat 93.5  persen dibandingkan 1,076 kasus, July tahun lalu.

Sebanyak 10 anak berusia setahun hingga 10 tahun kini sedang dirawat di Hospital Pulau Pinang (HPP) dan hospital swasta lain, sementara 11 lainnya telah dipulangkan.

Kini JKNPP memeriksa smeua sekolah di Pulau Penang, untuk menghindari jangkitan dan sebaran HFMD, sehingga tidak meluas ke sekolah lain. Belum ada korban meninggal dalam kasus virus HFMD diPulau Penang ini. (yan/Awani)