Pakatan Harapan Menang! Tahniah..!

Tun Mahathir Mohammad, PM Malaysia ke-7 mengumumkan kemenangan Pakatan Harapan, Kamis dinihari (10/5/2018) . Foto dok Awani

Kuala Lumpur -Pakatan Harapan, yang dipimpin Tun Dr Mahathir Mohammad, secara mengejutkan menang di hampi semua negeri, dan siap mengambil alih pemerintahan Malaysia. “Kami menang bukan untuk membalas dendam, tapi untuk membuat Malaysia Berjaya kembali,” ujar Mahathir tenang dalam konferensi pers live Pakatan Harapan, Kamis dinihari (10/5/2018) di Hotel Sheraton, Kuala Lumpur.

Pakatan Harapan mengumumkan kemenangan mayoritas mereka, bahkan di Pulau Pinang, yang sebelumnya dikuasai Barisan Nasional (BN). Bahkan Bandar Tun razak, “kampung” Najib, BN tumbang total! Di Serawak, Kalimantan pun, BN hanya mampu merebut 19 kursi saja.

Ini kali pertama Pakatan menguasai parlemen, dan akan mengambil mandate negara untuk mengatur pemerintahan Malaysia, setelah 60 tahun lebih dikuasai BN.

Putrajaya, Pusat Pemerintahan Malaysia. Foto dok Google

“Kita menang karena kasus skandal 1MDB, dan biaya hidup yang semakin tinggi,” aku Datuk Seri Muhammed Azmin Ali, timbalan Presiden PKR. “ Mereka (rakyat Malaysia) memberi harapan untuk Harapan (Pakatan Harapan) untuk mengubah negara kita,” sambungnya.  Namun ia mengakui juga, kewibawaan Tun M (Dr Mahamtir Mohammad), membuat Pakatan Harapan semakin Berjaya.

Pagi ini, Tun Mahathir akan diangkat sumpah menjadi Perdana Menteri ke-7 Malaysia, menjadi PM  kembali di usia 93 tahun! “Ini pertama kali – saya jadi PM—Memang sebelumnya sudah pernah,” ujarnya menjawab wartawan dengan nada canda. Tahniah Tun M! Tahniah Pakatan Harapan! (yan/***)