Najib dan Cik Rosmah Dicekal Ke Luar Malaysia!

Najib Razak dan Cik Rosmah Binti Mansor. (Dok: Google Image)
Najib Razak dan Cik Rosmah Binti Mansor. (Dok: Google Image)

Nasib memang tak tentu, hari ini dihormati dan kaya, besok menderita. Setelah sebelumnya membantah, hari ini fihak Imigrasi Malaysia, resmi mengumumkan mencekal mantan Perdana Menteri, yang juga Presiden Barisan Nasional (BN), Datok Sri Najib Tun Abdul Razak, dan isterinya, Datin Sri Rosmah Mansor ke luar Malaysia.

Tweet resmi Imigrasi Malaysia

Ini tentu berkaitan dengan kalahnya BN, runtuhnya “kerajaan” Najib dan dan menangnya Pakatan Harapan, yang diketuai Tun Mahathir Mohammad. Isu 1MDB dan berbagai dakwaan raswah, atau korupsi selama ini, diduga akan segera dibuka, termasuk kasus mega korupsi 1 MDB.

Sebelumnya dikabarkan Najib bersama Cik Rosmah akan melakukan cuti sementara ke Indonesia. Bahkan mereka telah menyewa jet pribadi untuk berlibur di Jakarta dan Bali. Jet pribadi Indonesia yang disewa Najib, yang dijadwalkan akan mendarat di Bandara Sultan Abdul Aziz Shah (LTAAS) Subang pun tak tampak hingga siang ini.

Najib razak Foto : dok awani

Sebelumnya, Kepala Polisi Daerah Petaling Jaya ACP Mohd Zani Che Din, membenarkan Najib Razak dan Cik Rosmah tidak berada di Subang, dan tidak naik pesawat manapun. Ia menolak adanya perintah penangkapan terhadap Najib dan isterinya. Banyak wartawan media cetak dan elektronik mangkal di LTAAS Subang, menantikan Najib berangkat atau kejadian yang mungkin terjadi atas mantan PM itu bila jasi naik pesawat ke Indonesia.

Tun Mahathir Mohammad. Foto dok Twitter relawan Pakatan.

Najib razak sendiri, dikabarkan masih berada di Kuala Lumpur, dan menerma pencekalan atas dirinya. Ia minta maaf atas kekalahan dan segala kesilapannya selama memerntah Malaysia. Rezim Mahathir tampaknya bekerja cepat, dan mulai menunjukkan kukunya.  Dampaknya terhadap perekonomian terlihat jelas, dengan nilai Ringgit yang terus menguat, dan akan semakin kuat pada pecan-pekan mendatang.

(yan/awani/Malaysiakini)